Private Lease of ballonkrediet: de verschillen

Een ballonkrediet wordt vaak verkeerdelijk gezien als een soort private leasing. We sommen ter verduidelijking de verschillen op.

Private leasing en een ballonkrediet worden weleens door elkaar gehaald, er zijn dan ook een aantal gelijkenissen. In beide gevallen rijdt u rond in een nieuwe auto tegen een betaalbare maandelijkse kost. De termijn van het contract duurt ook vaak even lang, met 5 jaar als typisch maximum. Toch zijn er een aantal heel belangrijke verschillen die essentieel zijn in de keuze voor uw nieuwe wagen. Het is dus steeds van belang om zich op voorhand goed te informeren.

Eigendom

Dit is het grootste verschil tussen private leasing en een ballonkrediet. Een ballonkrediet is een type autolening: u koopt de auto zelf en uw naam staat dus ook op de papieren. Bij private lease blijft de auto steeds eigendom van de leasemaatschappij of de constructeur waarbij u een contract heeft. Op het einde moet u de auto dus inleveren, terwijl bij een ballonkrediet de bestuurder de auto mag houden (en dus ook van de restwaarde kan genieten). Het verschil van eigenaar bepaalt dan ook de meeste verschillen tussen deze twee formules, zoals we hieronder bespreken.

De kosten

Bij private leasing betaalt u een vooraf bepaald vast bedrag per maand, daar komt enkel nog de kostprijs van brandstof bij. Verzekering, wegenbelasting, BIV, onderhoud, enzovoort: alles is inbegrepen. Er zijn ook geen voorschotten of eindfacturen die moeten betaald worden, na afloop levert u de auto gewoon weer in (ervan uitgaande dat er geen schade is).

Bij een ballonkrediet betaalt u een laag maandelijks tarief, om dan op het einde van de termijn in een keer nog een grote som te betalen. Dat is de ‘ballon’ van het ballonkrediet. De som bedraagt meestal tussen de 25 en 50% van het aankoopbedrag van de auto, afhankelijk van de afbetalingstermijn en het maandelijkse bedrag. Omdat u gewoon eigenaar bent van de auto die u met een ballonkrediet betaalt, staat u ook in voor alle hierboven vermelde kosten bovenop de maandelijkse afbetaling. Het is ook mogelijk dat er een voorschot dient betaald te worden, maar dat is niet altijd het geval.

Verzekering

Het verschil in eigendom houdt ook een verschil in verzekeringslasten in. Bij een ballonkrediet hangt het tarief af van de bestuurder: jonge (of net oude) bestuurders of chauffeurs die vaak betrokken zijn in ongevallen betalen meer. Als u via private lease rijdt, is het de leasemaatschappij die de verzekering afsluit. Het tarief is dus onafhankelijk van de bestuurder, waardoor het vooral voor jonge bestuurders vaak goedkoper uitkomt. Bovendien is de auto altijd omnium verzekerd. Sommige maatschappijen hanteren evenwel een minimumleeftijd (bv. 23 jaar), maar dat is niet altijd het geval.

Kilometerbeperking

In beide formules heerst er een kilometerbeperking, maar om verschillende redenen. Bij private leasing worden de jaarlijks afgelegde kilometers vooraf ingeschat, zoals bij een energiefactuur. U betaalt dus een bedrag volgens die schatting. Na een jaar worden de effectief gereden kilometers genoteerd, en op basis daarvan kan de maandelijkse factuur aangepast worden. Concreet betekent dit meestal dat, als u de limiet heeft overschreden, er extra betaald dient te worden. Als u (veel) te weinig heeft gereden met de auto kan het ook zijn dat u geld terugkrijgt.

Ballonkredieten werken soms ook met een kilometerbeperking, om na afloop van de termijn de auto eventueel te kunnen inleveren voor een nieuw model. Als die limiet overschreden wordt, dient er ook te worden bijbetaald.

Welke kiezen?

De voor u voordeligste formule hangt dus af van een aantal factoren. Maakt u zich liever geen zorgen over onderhandelen of extra kosten? Dan is een auto privaat leasen vaak een goede oplossing. Ook jonge bestuurders die met dure verzekeringen te maken krijgen, kunnen hier voordeel bij halen.

Bent u liever eigenaar van de auto, maar heeft u niet direct de aankoopsom op uw bankrekening staan? Dan is een ballonkrediet misschien iets voor u. De extra moeite wordt dan gecompenseerd door de mogelijkheid om de auto tijdens of na het contract te kunnen verkopen.

Zorg er in elk geval voor dat u goed op de hoogte bent van de beste aanbiedingen voor elke formule. Ook de voorwaarden die in het contract staan moeten goed nagekeken worden. Het loont om eens rond te vragen bij de maatschappijen om te weten wat ze aanbieden. Zo rijdt u zonder onaangename verrassingen rond met een splinternieuwe wagen!